စိုင္းလူမင္း........
ယခုေခတ္၌ အရက္ေသာက္သူသည္ ေတာေရာျမိဳ႕ပါ ေနရာ
အနွံ႕အျပားရွိလာသည္။ အရက္ကို အမ်ိဳးမ်ိဳး ထင္ျမင္ယူဆခ်က္မ်ားျဖင့္
ေသာက္ၾကရာတြင္ မေျပာရဲ၊ မဆိုရဲ၊ မလုပ္ရဲေသာ အရာတို႕၌ ေျပာရဲ၊
ဆိုရဲကာရဲေဆးတစ္မ်ိဳး ျဖစ္လာသည္ဟုလည္းေကာင္း၊မိမိရင္
တြင္းရွိ
ခံစားခ်က္မ်ားကို အာသြက္၊ လွ်ာသြက္နွင့္ အလိုလိုေျပာဆိုလာနိုင္
သည္ဟုလည္းေကာင္း၊ ပံုမွန္အခ်ိန္၌ မေျပာရဲ၊မဆိုရဲ၊ မလုပ္ရဲသျဖင့္
ထိန္းသိမ္းထားရေသာ လူ႕ဂုဏ္သိကၡာ အက်င့္စာရိတၲမ်ား က်ိဳးပ်က္သြား
သည္ကို မသိဘဲ ပိုမိုအတင့္ရဲကာ ေျပာဆိုလာနိုင္သည္ဟုလည္းေကာင္း
၊အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးျပကာ ေသာက္သံုးၾကသည္။ အရက္ေသာက္ရျခင္း
အေၾကာင္းအရင္းရာမ်ား ေရးဖြဲ႕ရလွ်င္ ကုန္ေတာ့မည္ မဟုတ္ေပ။
ထိုသူတို႕မွာလည္း အရက္မူးေနစဥ္ မိမိထင္ျမင္ယူဆခ်က္မ်ားသာျဖစ္၍
အရက္မူးေျပသြားေသာအခါ ပံုမွန္အာရံုခံစားမွဳမ်ိဳးသာ ျဖစ္ေပသည္။
ယခင္က ျမန္မာနိုင္ငံ၌ အရက္/ထန္းရည္ေသာက္သံုးသူသည္
အနည္းအက်ဥ္းမွ်သာရွိသည္။ ေသက္သံုးသူမ်ားကလည္း ေျပာင္ေျပာင္
တင္းတင္းေသာက္ျခင္းမ်ိဳး အလြန္နည္းျပီး လူၾကီးနည္းျပီး လူၾကီးမိဘ
ဆရာသမားမ်ား မသိေအာင္ ပုန္းလွ်ိဳးကြယ္လွ်ိဳးေသာက္ေလ့ရွိၾကသည္။
ယခုအခါတြင္ ကြ်န္ေတာ္တို႕ေကာလင္း၊၀န္းသို၊ ပင္လည္ဘူး
ေဒသ၌ အရက္ေသာက္သူမ်ားသည္ မိတ္ဆက္ပြဲ၊ နွဳတ္ဆက္ပြဲ၊ ဂုဏ္
ျပဳဧည့္ခံပြဲ၊ အလွဳမဂၤလာ၊သာေရး၊ နာေရးအဆံုး အရက္မပါလွ်င္
မျပီးသေလာက္ ျဖစ္လာသည္။ ေရွးကေက်းလက္ေဒသမ်ားနွင့္ ျမိဳ႕ေပၚ
တြင္ သာေရး၊နာေရး ကိစၥမ်ားရွိပါက ေဆြမ်ိဳးေတာ္သူေရာ မေတာ္သူပါ
စုေပါင္း၍ ကိုယ့္အသိစိတ္နွင့္ ကိုယ့္လူမွဳေရးအရ ေစသနာ့၀န္ထမ္း
အျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ၾကျပီး မည္သည့္အခြင့္အေရးမွ်လည္းေကာင္း၊ ေပးရန္
မလို။
ယခုမွ ထိုသို႕မဟုတ္ၾကေတာ့ဘဲ လုပ္ကိုင္သူအား အရက္ဖိုးေပးရ
သည္။ သို႕မဟုတ္ သူတို႕စိတ္ၾကိဳက္ အရက္ျဖင့္ ဧည့္ခံေကြ်းေမြးရသည္။
ကြ်န္ေတာ္ အလွဴနွင့္ပတ္သတ္၍ ေလ့လာမိသေလာက္ မိလိႏၵက်မ္း၌
ေတြ႕ရသည္မွာ ကေခ်သည္အလွဴ၊ အျငိမ္႕ပြဲအလွဴ၊ ေသရည္ေသရက္
အလွဴ၊ မိန္းမအလွဳ၊ ႏြားလား၊ျမင္းလားအလွဴ၊ ကာမဂုဏ္ကို နွိဳးဆြေပး
ေသာအလွဴ၊ ပန္းခ်ီေဆးေရးအလွဴ၊ လက္နက္ ၊ခဲ၊ ယမ္း၊မီးေက်ာက္အလွဴ
၊အဆိပ္အလွဴ၊ လက္ထိပ္၊ သံေျခခ်င္း ေနွာင္ၾကိဳးအလွဴ၊ သတ္စားရန္
အတြက္၀က္၊ ၾကက္သားေကာင္အလွဴ၊ ခ်ိန္ခြင္အတု၊ ကတၲားအတု၊ မီး
ေက်ာက္အလွဴ၊ တင္းေတာင္းအတု အလွဴဟူသည့္(၁၀)ပါးေသာ အလွဴတို႕
သည္ မလွဴအပ္၊မလွဴသင့္၊ မျပဳလုပ္၊ မေကြ်းေမြးသင့္ အပါယ္လား
ေၾကာင္းဟု ေျပာဆိုေသာေၾကာင့္ အရက္ျဖင့္ဧည့္ခံေကြ်းေမြးျခင္းသည္
ကုသိုလ္မျဖစ္္ဘဲ အကုသိုလ္အက်ိဳးကိုသာ ေပးေစနိုင္ေၾကာင္း ေရွာင္
နိုင္လွ်င္ အေကာင္းဆံုးဟု ဆိုေလသည္။
သို႕ေသာ္ေခတ္စနစ္အရ လုပ္ကိုင္သူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ အရက္
ကေလးပါမွ စိတ္ပါလက္ပါလုပ္ခ်င္ၾကသည္။ ဖင္ေပါ့ၾကသည္။ ထို႕ေၾကာင့္
သာေရး၊နာေရးကိစၥ မ်ား၌ ၀ိုင္း၀န္းကူညီၾကသည့္ ခ်စ္စရာျမန္မာ့ဓေလ့
စရုိက္မ်ားလည္း ေပ်ာက္ကြယ္လုနီးပါး ျဖစ္လာသည္။ တခ်ိဳ႕မဂၤလာေဆာင္
ကိစၥ၌ ကာလသားေၾကးေခၚ ခဲဖိုးေပးရာ၌လည္း ခဲဖိုးမဟုတ္ေတာ့ဘဲ
အရက္ဖိုးျဖစ္လာသည္။ေငြေၾကးတတ္နိုင္မွဳတည္၍ တစ္ေသာင္း၊နွစ္
ေသာင္း ေတာင္းတာေတြလည္း ေတြ႕ခဲ့ဖူးသည္။
ကြ်န္ေတာ္တို႕ ေနထိုင္ရာ ေကာလင္း၊ ၀န္းသို၊ ပင္လည္ဘူးေဒသမ်ား
တြင္ နာေရးကိစၥတြင္ အရက္ကအဓိက ျဖစ္သည္။ နာေရးကိစၥ ကို လူတိုင္းမ
ေဆာင္ရြက္ခ်င္ၾက။ မကိုင္တြယ္ခ်င္ၾက။ ေၾကာက္ရြ႔ံၾကသည္။ ထိုအခါ အရက္
ေသစာေသာက္စားတတ္သည့္ လုပ္ကိုင္ေနၾကသူမ်ားကိုေခၚ၍ အရက္ဖိုးေပး
ျခင္း၊အရက္ျဖင့္ ေကြ်းေမြးဧည့္ခံျခင္းတို႕ျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ခိုင္းရသည္။ ထိုလူ
မ်ားက အရက္လည္းေသာက္ရ၊ လူမွဳေရးလည္း လုပ္ေဆာင္ရဟူေသာ
သေဘာျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ၾကသည္။
အရက္ကို သင့္တင့္မွ်တရံုအေၾကာင္းမဟုတ္။ လူမွန္းသူမွန္းမသိေအာင္
အလြန္အကြ်ံေသာက္ရင္းျဖင့္ လူငယ္တစ္ေယာက္ ရြာတစ္ရြာက နာေရးကိစၥ
အိမ္တစ္အိမ္မွာ ေလျဖတ္သြားသျဖင့္ အနီးအနားရွိသည့္ ၀ိုင္းကူသည့္လူမ်ား
နွင့္ နာေရးအိမ္က မိသားစုေတြက ၀ိုင္း၀န္းျပဳစုရင္း ေမးထူးေခၚမရသျဖင့္
ရြာမွာရွိသည့္လွည္းနွင့္ ညတြင္းခ်င္းေဆးရံုသြားပို႕ရသည္။ ထိုစဥ္ အိမ္ရွင္
မိသားစုထဲမွ အမ်ိဳးအသီးတစ္ဦးမွာ နွလံုးေရာဂါရွိသည့္အတြက္ ၎လူနာ
ကိုျမင္ျပီး ေသဆံုးသြားသကဲ့သို႕ ေလျဖတ္သည့္ လူငယ္မွာလည္း ေဆးရံု
မေရာက္မီ ေသဆံုးသြားေသာေၾကာင့္ နာေရးကိစၥ အိမ္မွာ ျပႆနာက
တစ္ပူေပၚနွစ္ပူဆင့္ ခဲ့ၾကသည္ကို ၾကားခဲ့ဖူးသည္။
အရက္ေသာက္သူေတြမ်ားျပားလာသည္ျခင္းသည္ ေကာင္းေသာ
လကၡဏာမဟုတ္ေပ။ ေက်းလက္ေဒသမ်ားနွင့္ ျမိဳ႕ေပၚတြင္ အရက္ဖိုးမ်ား
နွင့္ အရက္ဆိုင္ေတြမ်ားလာသျဖင့္ အလြယ္တစ္ကူ ၀ယ္ယူလို႕ရေသာ
ေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ ကြ်န္ေတာ္သိသေလာက္ေတာ့ ၁၉၉၀ျပည့္ နွစ္၀န္းက်င္
ေလာက္က ယစ္မ်ိဳးလိုင္စင္ဥပေဒကို ဖ်က္သါမ္းလိုက္ျခင္းေၾကာင့္ဟု သံုး
သပ္မိပါသည္။ ကြ်န္ေတာ္ေလ့လာမိသေလာက္ ၁၉၆၂ ခုနွစ္၊ ျပည္သူပိုင္မ
သိမ္းခင္က စားေသာက္ဆိုင္နွင့္ အေဖ်ာ္ယမကာဆိုင္မ်ားသည္ ေလလံစနစ္
အရ ျပည္တြင္းျဖစ္ အရက္နွင့္ နိုင္ငံျခားအရက္အလံုးလိုက္ ေရာင္းသည့္ဆိုင္
၊နိုင္ငျခားအရက္ေသာက္သံုးခြင့္ေပးသည့္ ဆိုင္အားလံုးသည္ လိုင္စင္နွင့္
ျဖစ္သည္ဟု ဆိုသည္။
ေသာက္သံုးခြင့္ေပးသည့္ဆိုင္သည္ ေရာင္းလို႕မရသလို အလံုးလိုက္
ေရာင္းသည့္ဆိုင္သည္ ေသာက္လို႕မရပါ၊ ျပည္သူပိုင္သိမ္းျပီးေနာက္ပိုင္းတြင္
ယစ္မ်ိဳးလိုင္စင္ (EXCISE DUTY) အမ်ိုးစားေတြမွ လိုင္စင္စနစ္ကေန ပံုေသ
နွဳန္းကို ေျပာင္းသြားသည္။ ယစ္မ်ိဳးလိုင္စင္ဆိုသည္မွာ အရက္ေရာင္းခ်ခြင့္ ၊
အရက္ဆိုင္ဖြင့္ခြင့္ေတြ စတိုးဆိုင္ေတြ မွာဆိုရင္လည္း ယစ္မ်ိဳးလိုင္စင္ေတြ
ရွိၾကသည္။
မူရင္းဥပေဒအရ သတ္မွတ္ခ်က္ရွိေသာလည္း ယင္းဥပေဒကို ၁၉၉၀
ျပည့္နွစ္၀န္းက်င္က ဖ်က္သိမ္းလိုက္ျပီး လိုင္စင္ပံုစံသာအမည္သာက်န္၍
ယင္းေပၚ စစ္ေဆးၾကီးၾကပ္သည့္ သီးျခားအဖြဲ႕အစည္းေတြလည္း ပ်ယ္
ျပက္သြားခဲ့သည္။ ယခင္က ယစ္မ်ိဳးဌာနခြဲဆိုျပီး ရွိခဲ့သည္။ ၁၉၇၂ ခုနွစ္
၀န္းက်င္ေလာက္မွစ၍ ယစ္မ်ိဳးဆိုတာမရွိေတာ့ဘဲ ၎အရက္နွင့္ ဘီယာေတြ
ေရာင္းခ်င္သလိုေရာင္းျပီး တင္ခ်င္သလိုတင္သည့္ သေဘာရွိသည္ ျဖစ္သျဖင့္
ယခုဆိုရင္ ေတာေရာျမိဳ႕ပါ စားေသာက္ဆိုင္ေတြကအစ လမ္းေဘးစတိုးဆိုင္
ေတြအထိ အရက္နွင့္ ဘီယာေတြ အလြယ္တကူ ၀ယ္နိုင္သည္။အရက္နွင့္ဘီယာ
ေပၚတြင္ လိုင္စင္အရ အခြန္ေကာက္ခံခဲ့သည္ ဟု ဆိုသည္။
လူ႕ဘ၀သည္ ရခဲလွ၏။ ထိုရခဲလွသည့္ လူ႕ဘ၀ တိုေတာင္ေသာ အခ်ိန္
ကာလေလး၌ အခ်ိန္ကို တန္ဖိုးရွိရိ အသံုးမခ်ဘဲ အသက္နွင့္အရွက္ကို အရက္နွင့္
လဲေနၾကသည္မွာ ၀မ္းနည္းစရာ ေကာင္းေပသည္။ အရက္ကို အနည္းငယ္မွ်
ေသာက္မိလွ်င္ ဥပဒ္မျဖစ္ဟု ေျပာၾကေသာ္လည္း နည္းရာမွမ်ားလာျပီး တျဖည္း
ျဖည္းနွင့္ အရက္စြဲလာေသာအခါ ေကာင္းက်ိဳးထက္ ဆိုးက်ိဳးဘက္က အေလးသာ
ေနပါသည္.ကြ်န္ေတာ္၏ ေရွ့ေမွာက္မွာပင္ အရက္ေၾကာင့္ အိမ္ေထာင္ရွင္မ်ား
အိမ္ေထာင္ေရး အဆင္မေျပတာေတြ၊ မိသားစုအတြင္း စိတ္၀မ္းကြဲတာေတြ၊
အလုပ္ျပဳတ္၊ေထာင္က်၊ စီးပြားေရးမေျပလည္၍ အေၾကြးတင္ကာ ဒုကၡပင္လယ္
ေ၀ၾကသည္။
အရက္နွင့္မူခင္သည္ ဆက္စပ္လွ်က္ရွိသည္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္
အခ်ိဳ႕သူမ်ားသည္ အရက္ေသာက္လိုက္သည္နွင့္ ေသြးဆိုးလာျပီး မလုပ္သင့္၊
မလုပ္ထိုက္သည္ကို လုပ္မိျခင္း၊ မေျပာသင့္ မေျပာထိုက္သည္ကို ေျပာမိျခင္း
မ်ိဳးမွ အစ ခိုက္ရန္ျဖစ္ပြား၍ လူသတ္မွဳက်ဴးလြန္သည္အထိ ျဖစ္တတ္ေသာ
ေၾကာင့္ လူ႕အသိုင္းအ၀ိုင္းအတြက္ အႏၲရာျဖစ္ေစနိုင္သည္။
အခ်ိဳ႕အရက္ေသာက္သူမ်ားမွာ မိမိဘ၀ျပႆာနာကို ရင္ဆိုင္ရန္အတြက္
အရက္ေသာက္မိရာမွ အမွဳအခင္းျဖစ္ပြားမွဳရွိသလို လုပ္ငနး္ခြင္သို႕လာစဥ္ အရက္
ေသာက္မိခဲ့သျဖင့္ အလုပ္ခြင္၌ ျပႆာနာတစ္ခုမဟုတ္တစ္ခုတက္ကာ အမွဳအခင္း
ျဖစ္ၾကရသည္။အခ်ိဳ႕အရက္ေသစာေသာက္စားျပီး လမ္းစည္းကမ္း၊ယာဥ္စည္းကမ္း၊
မလိုက္နာသည့္အတြက္ ယာဥ္တိုက္မွဳ ျဖစ္ၾကရာ အရက္နွင့္မွဳခင္း ဆက္စပ္ေနသည့္
အေၾကာင္းတရားမ်ားပင္ ျဖစ္သည္။ အရက္နွင့္ မွဳခင္းဆက္စပ္ေနျခင္းမွာလည္း
ေသာက္သံုးသူ၏ မူလစရိုက္၊ ဗီဇ ၊စိတ္ဓာတ္၊ ေသာက္သံုးမွဳအနည္းအမ်ားအေပၚ၌
လည္း မူတည္ေနသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ နည္းနည္းေသာက္ရာမွ မ်ားမ်ားျဖစ္လာျပီး
ရာဇ၀တ္မွဳဆီသို႕ တြန္းပို႕ေစနိုင္ေသာ အရက္ကို ေရွာင္ၾကဥ္သင့္ပါေၾကာင္း ေရသား
လိုက္ေပသည္။
Kawlin Media Group
( စိုင္းလူမင္း-အယ္ဒီတာ)
Sailumin35@gmail.com
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
ယခုေခတ္၌ အရက္ေသာက္သူသည္ ေတာေရာျမိဳ႕ပါ ေနရာ
အနွံ႕အျပားရွိလာသည္။ အရက္ကို အမ်ိဳးမ်ိဳး ထင္ျမင္ယူဆခ်က္မ်ားျဖင့္
ေသာက္ၾကရာတြင္ မေျပာရဲ၊ မဆိုရဲ၊ မလုပ္ရဲေသာ အရာတို႕၌ ေျပာရဲ၊
ဆိုရဲကာရဲေဆးတစ္မ်ိဳး ျဖစ္လာသည္ဟုလည္းေကာင္း၊မိမိရင္
ခံစားခ်က္မ်ားကို အာသြက္၊ လွ်ာသြက္နွင့္ အလိုလိုေျပာဆိုလာနိုင္
သည္ဟုလည္းေကာင္း၊ ပံုမွန္အခ်ိန္၌ မေျပာရဲ၊မဆိုရဲ၊ မလုပ္ရဲသျဖင့္
ထိန္းသိမ္းထားရေသာ လူ႕ဂုဏ္သိကၡာ အက်င့္စာရိတၲမ်ား က်ိဳးပ်က္သြား
သည္ကို မသိဘဲ ပိုမိုအတင့္ရဲကာ ေျပာဆိုလာနိုင္သည္ဟုလည္းေကာင္း
၊အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးျပကာ ေသာက္သံုးၾကသည္။ အရက္ေသာက္ရျခင္း
အေၾကာင္းအရင္းရာမ်ား ေရးဖြဲ႕ရလွ်င္ ကုန္ေတာ့မည္ မဟုတ္ေပ။
ထိုသူတို႕မွာလည္း အရက္မူးေနစဥ္ မိမိထင္ျမင္ယူဆခ်က္မ်ားသာျဖစ္၍
အရက္မူးေျပသြားေသာအခါ ပံုမွန္အာရံုခံစားမွဳမ်ိဳးသာ ျဖစ္ေပသည္။
ယခင္က ျမန္မာနိုင္ငံ၌ အရက္/ထန္းရည္ေသာက္သံုးသူသည္
အနည္းအက်ဥ္းမွ်သာရွိသည္။ ေသက္သံုးသူမ်ားကလည္း ေျပာင္ေျပာင္
တင္းတင္းေသာက္ျခင္းမ်ိဳး အလြန္နည္းျပီး လူၾကီးနည္းျပီး လူၾကီးမိဘ
ဆရာသမားမ်ား မသိေအာင္ ပုန္းလွ်ိဳးကြယ္လွ်ိဳးေသာက္ေလ့
ယခုအခါတြင္ ကြ်န္ေတာ္တို႕ေကာလင္း၊၀န္းသို၊ ပင္လည္ဘူး
ေဒသ၌ အရက္ေသာက္သူမ်ားသည္ မိတ္ဆက္ပြဲ၊ နွဳတ္ဆက္ပြဲ၊ ဂုဏ္
ျပဳဧည့္ခံပြဲ၊ အလွဳမဂၤလာ၊သာေရး၊ နာေရးအဆံုး အရက္မပါလွ်င္
မျပီးသေလာက္ ျဖစ္လာသည္။ ေရွးကေက်းလက္ေဒသမ်ားနွင့္ ျမိဳ႕ေပၚ
တြင္ သာေရး၊နာေရး ကိစၥမ်ားရွိပါက ေဆြမ်ိဳးေတာ္သူေရာ မေတာ္သူပါ
စုေပါင္း၍ ကိုယ့္အသိစိတ္နွင့္ ကိုယ့္လူမွဳေရးအရ ေစသနာ့၀န္ထမ္း
အျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ၾကျပီး မည္သည့္အခြင့္အေရးမွ်လည္းေကာင္း
မလို။
ယခုမွ ထိုသို႕မဟုတ္ၾကေတာ့ဘဲ လုပ္ကိုင္သူအား အရက္ဖိုးေပးရ
သည္။ သို႕မဟုတ္ သူတို႕စိတ္ၾကိဳက္ အရက္ျဖင့္ ဧည့္ခံေကြ်းေမြးရသည္။
ကြ်န္ေတာ္ အလွဴနွင့္ပတ္သတ္၍ ေလ့လာမိသေလာက္ မိလိႏၵက်မ္း၌
ေတြ႕ရသည္မွာ ကေခ်သည္အလွဴ၊ အျငိမ္႕ပြဲအလွဴ၊ ေသရည္ေသရက္
အလွဴ၊ မိန္းမအလွဳ၊ ႏြားလား၊ျမင္းလားအလွဴ၊ ကာမဂုဏ္ကို နွိဳးဆြေပး
ေသာအလွဴ၊ ပန္းခ်ီေဆးေရးအလွဴ၊ လက္နက္ ၊ခဲ၊ ယမ္း၊မီးေက်ာက္အလွဴ
၊အဆိပ္အလွဴ၊ လက္ထိပ္၊ သံေျခခ်င္း ေနွာင္ၾကိဳးအလွဴ၊ သတ္စားရန္
အတြက္၀က္၊ ၾကက္သားေကာင္အလွဴ၊ ခ်ိန္ခြင္အတု၊ ကတၲားအတု၊ မီး
ေက်ာက္အလွဴ၊ တင္းေတာင္းအတု အလွဴဟူသည့္(၁၀)ပါးေသာ အလွဴတို႕
သည္ မလွဴအပ္၊မလွဴသင့္၊ မျပဳလုပ္၊ မေကြ်းေမြးသင့္ အပါယ္လား
ေၾကာင္းဟု ေျပာဆိုေသာေၾကာင့္ အရက္ျဖင့္ဧည့္ခံေကြ်းေမြးျခင္း
ကုသိုလ္မျဖစ္္ဘဲ အကုသိုလ္အက်ိဳးကိုသာ ေပးေစနိုင္ေၾကာင္း ေရွာင္
နိုင္လွ်င္ အေကာင္းဆံုးဟု ဆိုေလသည္။
သို႕ေသာ္ေခတ္စနစ္အရ လုပ္ကိုင္သူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ အရက္
ကေလးပါမွ စိတ္ပါလက္ပါလုပ္ခ်င္ၾကသည္။ ဖင္ေပါ့ၾကသည္။ ထို႕ေၾကာင့္
သာေရး၊နာေရးကိစၥ မ်ား၌ ၀ိုင္း၀န္းကူညီၾကသည့္ ခ်စ္စရာျမန္မာ့ဓေလ့
စရုိက္မ်ားလည္း ေပ်ာက္ကြယ္လုနီးပါး ျဖစ္လာသည္။ တခ်ိဳ႕မဂၤလာေဆာင္
ကိစၥ၌ ကာလသားေၾကးေခၚ ခဲဖိုးေပးရာ၌လည္း ခဲဖိုးမဟုတ္ေတာ့ဘဲ
အရက္ဖိုးျဖစ္လာသည္။ေငြေၾကးတတ္နိ
ေသာင္း ေတာင္းတာေတြလည္း ေတြ႕ခဲ့ဖူးသည္။
ကြ်န္ေတာ္တို႕ ေနထိုင္ရာ ေကာလင္း၊ ၀န္းသို၊ ပင္လည္ဘူးေဒသမ်ား
တြင္ နာေရးကိစၥတြင္ အရက္ကအဓိက ျဖစ္သည္။ နာေရးကိစၥ ကို လူတိုင္းမ
ေဆာင္ရြက္ခ်င္ၾက။ မကိုင္တြယ္ခ်င္ၾက။ ေၾကာက္ရြ႔ံၾကသည္။ ထိုအခါ အရက္
ေသစာေသာက္စားတတ္သည့္ လုပ္ကိုင္ေနၾကသူမ်ားကိုေခၚ၍ အရက္ဖိုးေပး
ျခင္း၊အရက္ျဖင့္ ေကြ်းေမြးဧည့္ခံျခင္းတို႕ျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ခိုင္းရသည္။ ထိုလူ
မ်ားက အရက္လည္းေသာက္ရ၊ လူမွဳေရးလည္း လုပ္ေဆာင္ရဟူေသာ
သေဘာျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ၾကသည္။
အရက္ကို သင့္တင့္မွ်တရံုအေၾကာင္းမဟုတ္။ လူမွန္းသူမွန္းမသိေအာင္
အလြန္အကြ်ံေသာက္ရင္းျဖင့္ လူငယ္တစ္ေယာက္ ရြာတစ္ရြာက နာေရးကိစၥ
အိမ္တစ္အိမ္မွာ ေလျဖတ္သြားသျဖင့္ အနီးအနားရွိသည့္ ၀ိုင္းကူသည့္လူမ်ား
နွင့္ နာေရးအိမ္က မိသားစုေတြက ၀ိုင္း၀န္းျပဳစုရင္း ေမးထူးေခၚမရသျဖင့္
ရြာမွာရွိသည့္လွည္းနွင့္ ညတြင္းခ်င္းေဆးရံုသြားပို႕ရသည္။ ထိုစဥ္ အိမ္ရွင္
မိသားစုထဲမွ အမ်ိဳးအသီးတစ္ဦးမွာ နွလံုးေရာဂါရွိသည့္အတြက္ ၎လူနာ
ကိုျမင္ျပီး ေသဆံုးသြားသကဲ့သို႕ ေလျဖတ္သည့္ လူငယ္မွာလည္း ေဆးရံု
မေရာက္မီ ေသဆံုးသြားေသာေၾကာင့္ နာေရးကိစၥ အိမ္မွာ ျပႆနာက
တစ္ပူေပၚနွစ္ပူဆင့္ ခဲ့ၾကသည္ကို ၾကားခဲ့ဖူးသည္။
အရက္ေသာက္သူေတြမ်ားျပားလာသည္ျ
လကၡဏာမဟုတ္ေပ။ ေက်းလက္ေဒသမ်ားနွင့္ ျမိဳ႕ေပၚတြင္ အရက္ဖိုးမ်ား
နွင့္ အရက္ဆိုင္ေတြမ်ားလာသျဖင့္ အလြယ္တစ္ကူ ၀ယ္ယူလို႕ရေသာ
ေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ ကြ်န္ေတာ္သိသေလာက္ေတာ့ ၁၉၉၀ျပည့္ နွစ္၀န္းက်င္
ေလာက္က ယစ္မ်ိဳးလိုင္စင္ဥပေဒကို ဖ်က္သါမ္းလိုက္ျခင္းေၾကာင့္ဟု သံုး
သပ္မိပါသည္။ ကြ်န္ေတာ္ေလ့လာမိသေလာက္ ၁၉၆၂ ခုနွစ္၊ ျပည္သူပိုင္မ
သိမ္းခင္က စားေသာက္ဆိုင္နွင့္ အေဖ်ာ္ယမကာဆိုင္မ်ားသည္ ေလလံစနစ္
အရ ျပည္တြင္းျဖစ္ အရက္နွင့္ နိုင္ငံျခားအရက္အလံုးလိုက္ ေရာင္းသည့္ဆိုင္
၊နိုင္ငျခားအရက္ေသာက္သံုးခြင့္ေ
ျဖစ္သည္ဟု ဆိုသည္။
ေသာက္သံုးခြင့္ေပးသည့္ဆိုင္သည္ ေရာင္းလို႕မရသလို အလံုးလိုက္
ေရာင္းသည့္ဆိုင္သည္ ေသာက္လို႕မရပါ၊ ျပည္သူပိုင္သိမ္းျပီးေနာက္ပိုင္
ယစ္မ်ိဳးလိုင္စင္ (EXCISE DUTY) အမ်ိုးစားေတြမွ လိုင္စင္စနစ္ကေန ပံုေသ
နွဳန္းကို ေျပာင္းသြားသည္။ ယစ္မ်ိဳးလိုင္စင္ဆိုသည္မွာ အရက္ေရာင္းခ်ခြင့္ ၊
အရက္ဆိုင္ဖြင့္ခြင့္ေတြ စတိုးဆိုင္ေတြ မွာဆိုရင္လည္း ယစ္မ်ိဳးလိုင္စင္ေတြ
ရွိၾကသည္။
မူရင္းဥပေဒအရ သတ္မွတ္ခ်က္ရွိေသာလည္း ယင္းဥပေဒကို ၁၉၉၀
ျပည့္နွစ္၀န္းက်င္က ဖ်က္သိမ္းလိုက္ျပီး လိုင္စင္ပံုစံသာအမည္သာက်န္၍
ယင္းေပၚ စစ္ေဆးၾကီးၾကပ္သည့္ သီးျခားအဖြဲ႕အစည္းေတြလည္း ပ်ယ္
ျပက္သြားခဲ့သည္။ ယခင္က ယစ္မ်ိဳးဌာနခြဲဆိုျပီး ရွိခဲ့သည္။ ၁၉၇၂ ခုနွစ္
၀န္းက်င္ေလာက္မွစ၍ ယစ္မ်ိဳးဆိုတာမရွိေတာ့ဘဲ ၎အရက္နွင့္ ဘီယာေတြ
ေရာင္းခ်င္သလိုေရာင္းျပီး တင္ခ်င္သလိုတင္သည့္ သေဘာရွိသည္ ျဖစ္သျဖင့္
ယခုဆိုရင္ ေတာေရာျမိဳ႕ပါ စားေသာက္ဆိုင္ေတြကအစ လမ္းေဘးစတိုးဆိုင္
ေတြအထိ အရက္နွင့္ ဘီယာေတြ အလြယ္တကူ ၀ယ္နိုင္သည္။အရက္နွင့္ဘီယာ
ေပၚတြင္ လိုင္စင္အရ အခြန္ေကာက္ခံခဲ့သည္ ဟု ဆိုသည္။
လူ႕ဘ၀သည္ ရခဲလွ၏။ ထိုရခဲလွသည့္ လူ႕ဘ၀ တိုေတာင္ေသာ အခ်ိန္
ကာလေလး၌ အခ်ိန္ကို တန္ဖိုးရွိရိ အသံုးမခ်ဘဲ အသက္နွင့္အရွက္ကို အရက္နွင့္
လဲေနၾကသည္မွာ ၀မ္းနည္းစရာ ေကာင္းေပသည္။ အရက္ကို အနည္းငယ္မွ်
ေသာက္မိလွ်င္ ဥပဒ္မျဖစ္ဟု ေျပာၾကေသာ္လည္း နည္းရာမွမ်ားလာျပီး တျဖည္း
ျဖည္းနွင့္ အရက္စြဲလာေသာအခါ ေကာင္းက်ိဳးထက္ ဆိုးက်ိဳးဘက္က အေလးသာ
ေနပါသည္.ကြ်န္ေတာ္၏ ေရွ့ေမွာက္မွာပင္ အရက္ေၾကာင့္ အိမ္ေထာင္ရွင္မ်ား
အိမ္ေထာင္ေရး အဆင္မေျပတာေတြ၊ မိသားစုအတြင္း စိတ္၀မ္းကြဲတာေတြ၊
အလုပ္ျပဳတ္၊ေထာင္က်၊ စီးပြားေရးမေျပလည္၍ အေၾကြးတင္ကာ ဒုကၡပင္လယ္
ေ၀ၾကသည္။
အရက္နွင့္မူခင္သည္ ဆက္စပ္လွ်က္ရွိသည္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္
အခ်ိဳ႕သူမ်ားသည္ အရက္ေသာက္လိုက္သည္နွင့္ ေသြးဆိုးလာျပီး မလုပ္သင့္၊
မလုပ္ထိုက္သည္ကို လုပ္မိျခင္း၊ မေျပာသင့္ မေျပာထိုက္သည္ကို ေျပာမိျခင္း
မ်ိဳးမွ အစ ခိုက္ရန္ျဖစ္ပြား၍ လူသတ္မွဳက်ဴးလြန္သည္အထိ ျဖစ္တတ္ေသာ
ေၾကာင့္ လူ႕အသိုင္းအ၀ိုင္းအတြက္ အႏၲရာျဖစ္ေစနိုင္သည္။
အခ်ိဳ႕အရက္ေသာက္သူမ်ားမွာ မိမိဘ၀ျပႆာနာကို ရင္ဆိုင္ရန္အတြက္
အရက္ေသာက္မိရာမွ အမွဳအခင္းျဖစ္ပြားမွဳရွိသလို လုပ္ငနး္ခြင္သို႕လာစဥ္ အရက္
ေသာက္မိခဲ့သျဖင့္ အလုပ္ခြင္၌ ျပႆာနာတစ္ခုမဟုတ္တစ္ခုတက္ကာ အမွဳအခင္း
ျဖစ္ၾကရသည္။အခ်ိဳ႕အရက္ေသစာေသာက္
မလိုက္နာသည့္အတြက္ ယာဥ္တိုက္မွဳ ျဖစ္ၾကရာ အရက္နွင့္မွဳခင္း ဆက္စပ္ေနသည့္
အေၾကာင္းတရားမ်ားပင္ ျဖစ္သည္။ အရက္နွင့္ မွဳခင္းဆက္စပ္ေနျခင္းမွာလည္း
ေသာက္သံုးသူ၏ မူလစရိုက္၊ ဗီဇ ၊စိတ္ဓာတ္၊ ေသာက္သံုးမွဳအနည္းအမ်ားအေပၚ၌
လည္း မူတည္ေနသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ နည္းနည္းေသာက္ရာမွ မ်ားမ်ားျဖစ္လာျပီး
ရာဇ၀တ္မွဳဆီသို႕ တြန္းပို႕ေစနိုင္ေသာ အရက္ကို ေရွာင္ၾကဥ္သင့္ပါေၾကာင္း ေရသား
လိုက္ေပသည္။
Kawlin Media Group
( စိုင္းလူမင္း-အယ္ဒီတာ)
Sailumin35@gmail.com
No comments:
Post a Comment